Reis naar Kathmandhu

In de afgelopen twee dagen zijn we vanTibet naar Nepal gereisd. Ik had al verteld dat we wakker werden inhet Monastery Guesthouse in Rongbuk met een prachtig uitzicht opMount Everest. De berg liet zich helemaal zien en uiteraard riep datom nog meer foto’s.

Na het ontbijt gingen we op weg naaronze laatste stop in Tibet, het grensstadje Zhang Mu. Eerst moestenwe via dezelfde weg als we waren gekomen weer terug naar deFriendship Highway. Een reis van drie uur via een hobbelige weg.Onderweg genoten we opnieuw van de omringende bergen en heuvels.

Bij Tingn kwamen we terug op dehighway, het was inmiddels 12 uur dus tijd voor de lunch die wegenoten bij een nieuw hotel restaurant met uitzicht op de Himalayaketen en natuurlijk ook op Mount Everest. Een laatste mogelijkheid omfoto’s te maken.

Het vervolg van de reis ging via dedroge heuvels en bergen die we gewend waren geraakt op deze hoogtetot in de verte weer hoge bergen met ijs opdoemden. Nog één keerstegen we tot een hoogte van 5200 meter. Daar stopten we om weerfoto’s te maken van een hoge bergketen op de grens van Tibet enNepal.

Het laatste deel van de reis naar ZhangMu ging via diepe kloven. Aan één kant van de weg een hogebergwand, aan de andere kant een diepe afgrond waarvan de bodem somsniet zichtbaar was.
Eén keer kon de bus ternauwernood om eenrotsblok heen dat op de weg was gevallen. Je moet er niet aan denkenwat er gebeurt als zo’n blok de bus raakt. Regelmatig zie je stalennetten die aan de bergzijde de vallende rotsen moeten opvangen.

Dan bereiken we Zhang Mu. Hetgrensstadje is op een bergwand gebouwd en voor het verkeer is hetsoms moeilijk zich door de nauwe straten te begeven. Er staan enrijden veel vrachtwagens en bussen en ander verkeer en onze bus moetzich door het drukke verkeer wringen. Dat gaat af en toe met passenen meten.

Eindelijk bereiken we ons hotel. Wijkrijgen een kamer op de eerste verdieping. De hogere verdiepingenbevinden zich in dit geval onder de eerste verdieping. Het hotel isnamelijk op een rotswand gebouwd waardoor je van onze verdieping hetbeste uitzicht hebt.

Zhang Mu is een grensstad van Tibet metNepal. De grens gaat pas om 10 uur open en we vertrekken dan ook pasom negen uur met de bus. Het is een lange steile weg naar beneden. Erstaan veel vrachtwagens langs de weg die wachten om de grens over tekunnen. De bus brengt ons zover als mogelijk is, het laatste stukmoeten we lopen. We nemen afscheid van onze chauffeur, maar de gidsgaat met ons mee en zorgt dat we zonder problemen de grens overkomen.

We stellen ons weer in volgorde op voorhet grenskantoor en wachten tot de het kantoor open gaat. Als heteindelijk zover is moeten we maar liefst drie maal ons paspoort latenzien. Ook onze bagage wordt gescand, maar dan staan we buiten enmogen we oversteken naar Nepal en nemen we afscheid van onzeTibetaanse gids. Dit gaat over een brug waar we even eerder nogfoto’s hebben genomen. Op de brug zelf mogen we echter beslist geenfoto’s nemen!

Aan de overzijde van de brug zijn wedan in Nepal. Een heel verschil. De weg verandert in een soortkarrenspoor. Soms asfalt, soms asfalt met diepe gaten en soms gewoongrind. Eerst gaan we nog langs het visumkantoor. Daar moeten we eenformulier invullen en dan kunnen we Nepal in. Met onze zware koffersslepen we ons over de slechte weg naar de gereedstaande bus die onsin ongeveer vier uur naar Kathmandu zal brengen.

Het wordt opnieuw een rit via slechtewegen, langs hoge bergen en diepe afgronden. Onderweg stoppen we eenpaar keer. Bij een hoge hangbrug waar je kunt bungee jumpen, langseen uitstekend wegrestaurant waar we de lunch kunnen gebruiken enlangs een plaats waarvandaan je een dertig meter hoog standbeeld vande Hindoe god Shiva kunt bewonderen.

Dan arriveren we in de Nepalesehoofdstad. Het is een drukte van belang, het verkeer lijkt chaotisch.Dan opeens draait de bus een nauw straatje in. Staat hier ons hotel?De bus dringt zich door de straatjes en draait dan het parkeerterreinvan het hotel op waar we de laatste dagen zullen verblijven.

We gaan nog even de omgeving verkennennadat we hebben ingecheckt. De straatjes zijn vol van verkeer,souvenirverkopers, taxi’s en riksjarijders. Ook de kabels vanelektriciteit, telefoon etc. vallen altijd weer op. Morgen gaan we deomgeving beter verkennen.

By |2014-06-03T19:50:12+00:00juni 3rd, 2014|China, Tibet en Nepal 2014, GvdM, Vakantie|1 Comment

About the Author:

One Comment

1. ina 3 juni 2014 at 20:27

wel spannend met de bus tussen de bergen door te rijden.hopelijk begind het niet te regenen,wordt het een drassige bende.staks een vrije dag,lekker door de stad slenteren.gr.popke/ina.