Logging truck

/, Vakantie/Logging truck

Logging truck

Het is woensdagmorgen kwart voor vijf als ik de auto de Round Lake road op stuur. Ik ben om vier uur opgestaan en ben nu onderweg naar een parkeerplaats vlakbij Smithers waar ik heb afgesproken met John, een vriend van de familie.
Een dag eerder bij de fietstocht die we maakten vroeg ik zijn vrouw Jenny waarom John niet kwam fietsen. “John rijdt op een logging truck. Hij maakt per dag een rit en is ’s-middags vrij. Hij vertrekt al vroeg in de ochtend. Als je een keer wilt meerijden vraag ik hem dat wel even”.
Dezelfde avond belde John en vroeg me om kwart over vijf klaar te staan.

Precies op de afgesproken tijd komt John aanrijden met zijn logging truck. Als je wel eens in Canada bent geweest heb je zo’n truck vast wel zien rijden. Leeg met de trailer op de auto en anders volgeladen met boomstammen.

We rijden de Babine road op. De bestemming is een plaats in het bos aan de andere kant van Babine lake en de rit gaat over zo’n 150 kilometer. We zijn nog maar net onderweg of er doemen een paar herten op in het licht van de koplampen. De dieren ontwijken de truck behendig als John de truck een beetje naar links stuurt. “Ik zie wel meer dieren als ik onderweg ben, maar heb nog nooit een aangereden” zegt John “behalve dan grouse (berghoenderen), die vogels zijn zo dom, die blijven gewoon op de weg zitten”.

Het is nog donker en van de omgeving is weinig te zien. Na een paar kilometer gaat het geasfalteerde wegdek over in gravel. Er is nog weinig verkeer op de weg, maar regelmatig komen we een volgeladen logging truck tegen. “Het valt nu mee” zegt John “in de winter zie je veel meer”.
John rijdt één keer per dag. Veel van zijn collega’s rijden twee maal. “Die zijn dan ook allemaal al op pad. Ze werken ongeveer 15 uur per dag en dat vijf dagen achter elkaar”.

Een vaag lichtschijnsel valt op. Niet ver voor de truck rijdt een pickup truck met heel slecht zichtbare verlichting aan de achterkant. “Levensgevaarlijk” bromt John “ik rijdt nog eens over die vent heen. Vooral eerder deze week toen het mistte en ik hem op het laatste ogenblik zag ging het bijna mis. Als we de pickup inhalen pakt John de microfoon en spreekt de bestuurder via de radio aan. Hij hoort het niet of wil het niet horen, er komt in ieder geval geen antwoord.

Het is al aardig lichter als we Babine lake naderen. In de verte zien we Fort Babine liggen, een indiaans dorp, maar wij slaan af, een andere loggingroad op.
Deze weg is smaller dan de vorige en dus moet John regelmatig aan de kant op een zgn. pull out plaatsen als een volgeladen truck vanaf de andere kant komt. De chauffeurs die met een volgeladen truck aan komen denderen laten per radio weten waar ze zijn. Aan het begin van de weg staat een bord met daarop het nummer van de weg en de radiofrequentie die gebruikt moet worden. Om de kilometer staan bordjes die de afstand tot het begin van de weg aangeven. Een chauffeur meldt zich elke kilometer met de mededeling “down 24” waarmee ze in dit voorbeeld aangeven dat ze bij kilometer 24 zijn. Tegemoetkomende chauffeurs kunnen dan tijdig aan de kant gaan op een van de vele pull outs. Hierdoor hoeven de volle trucks weinig vaart te minderen en kunnen ze ongehinderd doorrijden.

Nog een paar keer slaan we een andere weg in, wegen die steeds smaller en ruwer worden. Maar elke keer krijgen de volle trucks die naar beneden komen voorrang.

Als we op onze bestemming aankomen liggen daar verschillende stapels boomstammen klaar voor vervoer. Ook staat er een grote machine waarmee de bomen op de wagen worden geladen. De operator die dat ding bestuurt is echter in geen velden of wegen te bekennen. John parkeert de truck op de goede plaats en zegt dan: “Het lijkt er op dat we even moeten wachten. Hij zal zo wel komen”.

Inderdaad duurt het niet lang tot we een pickup langzaam over het hobbelige terrein zien naderen. De chauffeur stapt uit en klimt in de lader. Het eerste werk is om de trailer van de truck te tillen. Met de grote bek pakt hij de trailer en zet die netjes achter de wagen waar John hem aankoppelt. Als de truck helemaal klaar is pakt de lader elke keer een lading boomstammen en legt deze op de truck. Het is een kwartiertje werk en dan is de truck helemaal volgeladen. John merkt enkele stammen met rode verf zodat de zagerij weet bij welke leverancier deze horen.
Nadat de lading is gezekerd met staalkabels begeven we ons al weer op de terugweg. Aan de kant van de weg staat een merkstempel waar John nog even stopt en met die stempel merktekens aanbrengt in de vier hoeken van de lading. Ook dit is voor de zagerij een merkteken zodat ze weten waar de lading weg komt.
De truck is nu veel zwaarder dan op de heenweg. Leeg is het gewicht 18000 kilo, maar nu met 42000 kilo aan boomstammen er op is het gewicht 60 ton.

Nu is het de beurt aan John om het omhoog komende lege verkeer te laten weten waar hij is. “Ik heb de bordjes niet meer nodig om te weten waar ik ben, ik heb deze weg nu al zo vaak gereden”

Het zijn niet alleen logging trucks die op deze wegen rijden. Af en toe zie je watertrucks die het wegdek sproeien zodat er niet zo veel stop opwaait. Er wordt ook door graders gewerkt met grote machines om het gravel wegdek in een goede conditie te houden. Ook toeristen, vissers en jagers maken gebruik van deze wegen om diep het bos in te trekken. Zo passeren we een grote parkeerplaats waar vissers hun auto’s hebben geparkeerd. Als we over de brug rijden zien we veel mensen in het water staan om te vissen.
“Ik zie hier ook wel vaak beren” zegt John. Vandaag laten deze zich echter niet zien.

Het is nog een paar uur rijden door de Babine mountains naar Smithers. Om ongeveer elf uur zet John me af vlakbij de highway waar ik de auto heb geparkeerd. Het was vroeg opstaan, maar alleszins de moeite waard!

Het laden van een loggingtruck.

By |2017-04-11T19:59:14+00:00augustus 27th, 2016|Canada 2016, Vakantie|2 Comments

About the Author:

2 Comments

  1. Nina van Kan op Facebook 28 augustus 2016 at 10:51

    Wat leuk om dat een keer mee te maken

  2. Athe en KLaziena 27 augustus 2016 at 21:04

    Leuke ervaring

Leave A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.