Het is misschien de goden verzoeken! Met de trein van Goa naar Mumbai reizen op 26 november. Het is vandaag precies één jaar geleden dat een laffe terroristische aanval op het Victoria station en enkele hotels vele levens kostte.

Uit eigen ervaring weet ik hoeveel indruk die aanslagen maakten in India, het was toentertijd twee dagen voor ons vertrek naar Amsterdam, ook nu nog kun je merken dat de aanslagen nog iedereen bezighouden. Toch zitten we nu in de trein en hopen we om tussen negen en tien uur vanavond aan te komen op Victoria station. We hebben dan een reis van 12 uur achter de rug en gaan dan naar een hotel in het centrum om daar de laatste nacht in India door te brengen. Morgen nog wat sight seeing in de stad en dan zit ook deze vakantie er weer op. Morgenavond om tien uur gaan we dan naar het vliegveld, een busreis van ongeveer één uur.

SONY DSC                     Gisteren hebben we het rustig aangedaan. Een beetje uitslapen en dan op het strand ontbijten bij één van de vele strandtenten, Anthony’s First Base. Het was een tip van Otto en Marie Jan en het bleek inderdaad een prima advies. Het ontbijt was prima en de service was goed, een aanrader voor iedereen die binnenkort Colva beach bezoekt! Toen we de rekening wilden betalen vroeg de baas zelf (Anthony) of we ook een paar stoelen op het strand wilden. “Later” zeiden we. Anthony antwoordde dat we dan ook de rekening later wel konden betalen.
Anthony gaf er ook nog blijk van zich de aanslagen goed te herinneren. Net als veel anderen wijt hij het tegenvallende toeristenbezoek tot nog toe niet aan de recessie, maar alleen aan de aanslagen van een jaar geleden. “De mensen zijn bang dat het weer gebeurt en gaan ergens anders heen”.

SONY DSC                     Na nog wat inkopen te hebben gedaan haastten we ons weer terug naar het strand. Het was er echt weer voor! We kregen twee stoelen onder een parasol en de komende uren was het genieten van het strand en voor van de (Arabische) zee. Het zwemmen in deze zee is een plezier. Het is net een warm bad als je er in loopt, je kunt tot ver uit de kust nog gemakkelijk staan en de branding is niet bepaald hinderlijk. Ook het strand is fantastisch, goudgeel, breed en niet druk, zeker niet in deze tijd. De drukste tijden zijn in de winter, de maanden december tot en met februari.

Om een uur of vier namen we afscheid van Anthony, het strand en de Arabische zee. We gingen terug naar het hotel om te douchen en ons om te kleden. We brachten nog wel een laatste bezoek aan het strand om de zonsondergang te aanschouwen. Die eindigde ook dit maal weer in de bewolking, maar was toch wel prachtig gezicht.

SONY DSC                     Om zeven uur verzamelden we ons met de hele groep in de lobby van het hotel. In Goa zouden we deze vakantie als groep afsluiten met een gezamenlijke maaltijd in één van de restaurants. De keus was gevallen op Kentuckee, vlak bij het strand. Het werd een zeer geslaagde avond. Het eten was prima, het bier was prima, de sfeer was uitstekend en ook aan de karaoke (woensdagavond is karaoke avond in Goa) werd door sommigen enthousiast meegedaan. Iedereen genoot en voor sommigen werd de avond heel laat afgesloten. Uiteraard kreeg ook Samir van de hele groep nog een presentje. Marie Jan had bedacht een dik boek wat ze had meegenomen aan hem te geven. Het was natuurlijk niet alleen het boek, een gedeelte was uitgesneden om plaats te bieden aan een financiële gift. Bovendien had iedereen nog een persoonlijke boodschap in het boek geschreven.

ISONY DSC                     nmiddels hebben we het grootste deel van de reis naar Mumbai al weer achter de rug. Het is inmiddels donker en van het fraaie landschap dat de hele dag vanuit de trein was te zien is nu niets meer waar te nemen. Aan boord gaan de verkopers van koffie, chai en diverse Indiase lekkernijen onverdroten door hun waar aan te prijzen. Het smaakt vaak voortreffelijk net als de lunch die we vanmiddag bestelden. Vlak bij ons rijtuig is de keuken. Het is een hele wagon waarin koks de hele dag bezig zijn de gerechten klaar te maken. Ik heb ook even een foto genomen, ze hebben het liever niet, maar ik heb het toch maar gedaan!