Koninklijk begin van de vakantie

/, GvdM, Vakantie/Koninklijk begin van de vakantie

Het is al weer 4 jaar geleden dat we onze vakantie in Canada doorbrachten, dus het werd wel weer eens tijd. Afgelopen vrijdag bracht Jeffrey ons naar het station in Heerenveen waar we de trein naar Schiphol pakten. We gingen daar vrijdag al heen omdat we zaterdags niet zo vroeg ons bed uit wilden. In plaats daarvan hadden we een kamer geboekt in het Citizen M hotel dat op loopafstand van de luchthaven ligt. Op die manier konden we het ook zaterdag rustig aan doen, zeker omdat we ook al hadden online hadden ingechecked en we alleen onze bagage nog moesten afgeven.
Gemak dient de mens nietwaar?

Na een goed ontbijt gingen we daarom op ons gemak naar de luchthaven waar we inderdaad de bagage snel kwijt waren (voor een uur of 12 dan) en we nog rustig de tijd konden nemen om rond te kijken op de luchthaven die de afgelopen jaren al weer veranderd bleek te zijn. Het is te zien dat er altijd wordt doorgewerkt om Schiphol steeds beter en groter te maken.

Een krantje voor in het vliegtuig! Dat ontbrak er nog aan en dus gingen we nadat we de veiligheidscontrole en paspoortcontrole waren gepasseerd nog even naar één van de verkooppunten van boeken en tijdschriften. De keuze viel dit keer op de Volkskrant en ik ging afrekenen.
Janita stond achter me en opeens hoorde ik haar fluisteren: “Willem en Maxima!”. Ik wist niet wat ze bedoelde, ik keek naar de voorpagina van de krant, maar geen Willem en Maxima, althans geen nieuws over het populaire koningspaar. Ik betaalde en draaide me om en keek toen recht in de ogen van de hele Koninklijke familie: Willem Alexander, Maxima, Amalia, Alexia en Ariane. Ze stonden net als alle andere klanten keurig in de rij om hun tijdschriften of boeken te betalen.

Ik trok de stoute schoenen aan en stapte op de Koning af: “Zou ik samen met u op de foto mogen?”
Willem Alexander schudde zijn hoofd: “Dat lijkt me niet een goed idee, maar ik wil u wel de hand schudden” en zo gebeurde het dat ik voor het eerst de hand schudde van de nummer 1 van Nederland!
Ik vroeg hem nog waar de reis naar toe ging, maar dat had ik kunnen raden natuurlijk: “We gaan naar Rio om onze Nederlandse jongens en meiden aan te moedigen.” Ik wenste de familie een goede reis en veel succes in Rio!

Na deze ontmoeting duurde het niet lang voordat we ons moesten melden om aan boord te gaan van het vliegtuig dat ons naar Vancouver zo brengen. We vertrokken keurig op tijd en na meer dan 9  uur landden we op de luchthaven van de grootste stad van BC. Het betekende nog niet het einde van onze reis. We moesten nog drie uur wachten tot we onze reis konden voortzetten met een anderhalf uur durende vlucht naar Prince George waar we de nacht zouden doorbrengen bij Cory en Ashley. We dronken voor het eerst in vier jaar weer koffie bij Tim Horton en rusten even uit van de vorige vlucht. Om een uur of half zeven die avond stonden we op de luchthaven van Prince George waar Judy en Cory ons stonden op te wachten.

Na een korte rit maakten we voor het eerst kennis met Cory’s vrouw Ashley en met hun dochtertje Sidney. Het werd een prettige avond, maar natuurlijk lagen wij niet te laat in bed. We waren bijna 24 uur onderweg geweest en daarmee was de keuze voor het hotel in Amsterdam een juiste geweest. Anders hadden we nog vroeger moeten opstaan!

Nog een reis stond voorlopig op het programma, de reis naar Round Lake Farm vlakbij Telkwa. Het is de woonplaats van Cor en Judy en net als andere jaren hebben we ook hier ons basisonderkomen tijdens deze vakantie. Het is ongeveer 350 kilometer rijden.
“Thuis” werden we opgewacht door Frans en Tineke die al ruim een week hier zijn. Cor zien we nog niet, hij is aan het werk in Fort Nelson en komt later in de week weer naar huis.

Een dag later staat al weer de traditionele eerste ‘hike’ van deze vakantie op het programma. De wandeling naar de top van Malkow, een heuvel die uitkijkt over Smithers. Ook Frans en Tineke zijn van de partij. Het is mooi en warm weer en het is dan ook een aangename wandeling. Op de top rusten we even uit en gaan dan weer terug. Het ‘prive’ beach van de van der Meulen wacht op ons en hoewel het water nog aan de frisse kant is, is het goed toeven.
’s-Avonds wordt het weer tijd voor actie. Judy is al een paar jaar actief in dragon boot roeien en ook de laatste keren dat we in Canada waren deden Janita en ik steeds mee. Ook dit jaar is het niet anders. We nemen samen met 16 andere enthousiastelingen plaats in de Dragon boat en onder leiding van Karl varen we een uur op het iets verder gelegen Tyhee lake waarbij we steeds andere oefeningen doen en de boot zo snel mogelijk over het meer doen varen.

Dinsdags doen we het rustig aan. We gaan shoppen in Smithers, doen wat boodschappen en brengen een bezoek aan Gary en Dianne die al jarenlang in de stad wonen. We treffen Gary aan voor de TV waar net de damesvoetbalwedstrijd tussen Brazilie en Zweden in het kader van de OS. We checken nog even of Gary een fiets heeft die we kunnen gebruiken en gaan dan met hen lunchen in de stad.

‘s-Middags wacht al weer het strand. Het is mooi weer, het blijft ook nog lang mooi weer en daar moet je van genieten. ’s-Avond eten we ook op het strand. Frans en ik zorgen voor brandhout, voor een brandend kampvuur en de dames zorgen voor de etenswaren. De worstjes voor de hotdogs roosteren we op het vuur.

Zover een indruk van onze eerste dagen in Canada, later meer!

By |2016-08-18T06:15:17+00:00augustus 18th, 2016|Canada 2016, GvdM, Vakantie|2 Comments

About the Author:

2 Comments

1. Klaziena Dijkstra-vd Veen op Facebook 19 augustus 2016 at 07:37

Wat een mooi verhaal en alweer veel beleefd. Groetjes