Every journey has an end

////Every journey has an end

Ook aan onze reis door Zuid-India is weer een eind gekomen. Zaterdagmiddag om half drie waren we weer terug in Heerenveen na een vlotte terugreis zonder vertragingen. De laatste dag van de vakantie brachten we door in Mumbai en het was een waardige afsluiting van deze fantastische reis.

SONY DSC SONY DSC De reis van Goa naar Mumbai had uiteraard het nodige gevergd. We waren zo’n 12 uur onderweg geweest toen we om ongeveer half tien aankwamen op het Victoria Station. De bus stond al klaar om ons naar het hotel te brengen en we konden dan ook snel inchecken. We wilden daarna graag nog wat drinken, maar helaas bleek het hotel geen bier te verkopen. De bij het hotel staande taxichauffeurs wisten wel een oplossing. Voor 100 roepies wilden ze ons wel naar café Leopold brengen. Het bleek een soort discotheek te zijn waar westerse muziek werd gedraaid op een westers volume (keihard dus). De meesten van ons gezelschap hielden nou niet echt van deze muziek, maar aan de door de obers geruimde tafeltjes (enkele andere gasten werd gevraagd ergens anders te gaan zitten) hebben we toch nog even gezellig gezeten.

SONY DSC SONY DSC De volgende dag moesten we om 12 uur uitchecken, maar drie kamers werden gereserveerd om de bagage neer te zetten en voor de terugreis nog even te kunnen douchen. Daarna gingen we met een aantal reisgenoten op pad om Mumbai nog even te verkennen. Het eerste doel was de Gateway of India, een monument dat ooit het eerste van Bombay was dat reizigers zagen als ze India naderden. Het is in 1911 gebouwd om de komst van King George V en Queen Mary naar Bombay (zoals de stad toen werd genoemd) te vieren. De laatste Britse troepen die in 1948 India verlieten passeerden de Gateway.

De tien minuten die je normaal moet lopen van onze hotel naar de Gateway werden door ons in een half uur afgelegd. Onderweg is zoveel te zien en als je verkeerd loopt en in een grote groep schoolkinderen terecht komt kost dat wel wat extra tijd!
Vlakbij de Gateway staat het Taj Mahal hotel dat vorig jaar tijdens de aanslagen zo zwaar werd getroffen.
De dubbeldekker bussen die vanaf de Gateway zouden vertrekken voor een toeristische rondrit bleken niet te vertrekken. Dat vertelde een gids die ons wel aanbood met twee taxi’s een dergelijk rondrit te maken voor 500 rs. per persoon. Door de keiharde onderhandelaar Mandy in het gezelschap werd die prijs tot 300 rs. teruggebracht en vertrokken we voor een rondrit die zo’n twee à drie uur zou gaan duren.

SONY DSC SONY DSC We reden rond en zagen veel. Bij sommige attracties stapten we uit en liepen rond. Zoals bij Dhobi Ghat, de grote openluchtwasserij van Mumbai. Hier wordt de was van Mumbai gedaan. Het is een fascinerend gezicht om de vele mannen aan het werk te zien en om de vele lijnen met drogend wasgoed te zien. Ook de hangende tuinen werden bezocht. Vanaf deze tuinen die hoog tegen een helling zijn geplakt heb je een goed overzicht over de meer dan 18 miljoen inwoners tellende stad. In een Jain tempel was net een gebedsceremonie gehouden die blijkbaar belangrijk genoeg was om door een professionele filmer te worden vastgelegd. Ook het bezoek aan het Gandhi huis waar de grote Indiase leider verbleef als hij in Mumbai was en waarin nu een museum is gevestigd was indrukwekkend.

SONY DSC Na de rit liepen we weer richting hotel en kwamen voor de lunch terecht in Café Mandegar. Het bleek een uitstekend eetcafé te zijn waarin muziek werd gedraaid die door iedereen op prijs werd gesteld. We hadden een smakelijke en gezellige lunch. Na afloop zochten we een taxi en vonden een vriendelijke taxichauffeur die ons van alles vertelde over zichzelf, de stad en over de aanslagen van een jaar eerder. Hij had niet veel op met de politie: “die doet alleen wat als het al te laat is, opletten doen ze niet”. Voor 50 rs. bracht hij ons naar het hotel en wilde toen ook nog wel even op de foto. Voor diegenen die binnenkort naar Mumbai gaan en een taxi zoeken:

SONY DSC Amin Cheena
Mobiel: 98929 28430

Ook ‘s-avonds gingen we weer terug naar Café Mandegar. We vierden het einde van de vakantie met een hapje en drankje en waren om half tien weer terug bij het hotel. De bagage werd in de bus geladen en we namen afscheid van Samir die nog een dag in India bleef en de volgende dag doorreisde naar Bangkok. De busrit duurde ruim een uur.
Met slechts vijf minuten vertraging stegen we op voor een nachtelijke vlucht naar London waar we over moesten stappen naar Amsterdam. We vlogen over een helder verlicht Iran, alle dorpen, steden en wegen waren vanaf grote hoogte duidelijk te zien. De landing in London was op tijd, de controles in London duurden weer lang en om half elf landden we weer op Nederlandse bodem.

Aan een mooie en gedenkwaardige vakantie is een eind gekomen. Alie, Bernadette, Carla, Geert, Geesje, Mandy, Mariejan, Marjolein, Nina, Otto, Richard, Rochelle, Ron, Ruud, Samir en Valentien, bedankt voor jullie prettige gezelschap!