Eerste week in Canada

/////Eerste week in Canada

We zijn nu een week in Canada. Op zaterdag 4 augustus reisden we van Amsterdam naar Vancouver. We waren een dag eerder al naar Amsterdam gegaan zodat we niet al te vroeg hoefden op te staan. Ook in Vancouver hadden we een hotel geboekt omdat we de aansluitende vlucht naar Smithers niet meer konden halen en dus een dag later moesten doorreizen. De boeking in het hotel leek eerst niet te vinden, maar dat bleek een foutje in het boekingssysteem te zijn. Het duurde niet zo lang op het op te lossen en na een wandelingetje in de omgeving zochten we al snel ons bed op.

De shuttle bus van het hotel zette ons voor de goede terminal (domestic flights) af en al snel konden we inchecken voor de Air Canada vlucht naar Smithers. Inchecken moet je zelf doen bij een van de vele incheckpunten en daar diende zich een probleempje aan. We zaten vijf rijen van elkaar vandaan, ik zat op een dure plaats en Janita zat een paar rijen voor me op een gratis plaats. Een vriendelijke dame van Air Canada kwam er bij om het probleem op te lossen. Het bleek dat ik geluk had gehad dat ik op zo’n speciale plaats terecht was gekomen en er was geen mogelijkheid dat ik nog een andere plaats kreeg. Als we naast elkaar wilden zitten was er geen andere mogelijkheid dan voor Janita de stoel naast me te ‘kopen’ voor slechts 30 dollar.
Ook voor de ruimbagage moesten we betalen. Vervolgens mochten we met die koffers naar de balie voor ingecheckte bagage. Die balie leek dichtbij, maar omdat alles is afgezet met linten mochten we toch nog een paar rijen heen en weer lopen om daar te komen. Daar moet je zelf de koffer op de weegschaal zetten en deze vervolgens op de transportband plaatsen die ook dichtbij is, maar eveneens door wat linten is afgezet zodat je ook hier wat verder moeten lopen.
In het vliegtuig bleek dat onze plaatsen speciaal waren omdat we naast de nooduitgang zaten. De vriendelijke stewardess kwam nog een kleine instructie geven hoe de deur in geval van nood geopend en verwijderd moesten worden.
Na anderhalf uur vliegen kwamen we in Smithers aan en werden verwelkomd door Judy, Gary en Dianne.

Om bij te komen van de reis doen we het de eerste dagen nog wat rustig aan. Het is hier net als in Nederland mooi weer, ook hier bereikt de thermometer regelmatig de waarde van 30 graden. Het is ook droog, net als in Nederland heeft het al lang niet geregend.

Woensdag heb ik samen met Gary en zijn club van vrienden een wandeling gemaakt naar een meertje dat tussen Smithers en Moricetown ligt, Kitseguecla Lake. Vanaf de parkeerplaats bij een ander meertje lopen we een paar kilometer op een weg die licht, soms wat steiler omhoog gaat om uit te komen bij het meer waar een aantal picknick banken staat. Daar gebruiken we de lunch om daarna weer terug te lopen. Bij de organisator van deze middag drinken we en eten we tenslotte nog iets.

Donderdag bezoeken we het nieuwe museum van Moricetown dat een spectaculair uitzicht biedt op de canyon waar door de natives, zoals de oorspronkelijke inwoners van Canada genoemd willen worden, gevist wordt met netten aan lange palen. Jaren geleden waren het geen netten, maar grote haken die in de vis werden geslagen. Dat mag niet meer omdat er te veel schade aan de vis werd aangebracht. Een beheerder van het museum vertelt ons van alles over de geschiedenis van haar volk en over de foto’s en voorwerpen die in het museum te zien zijn. Ze is duidelijk erg blij met de aandacht die we voor haar verhalen hebben want als haar dochter langskomt neemt ze me mee om kennis met haar te maken.
Ze wil ook van alles weten over Nederland en Europa en vraag of we daar ook natives hebben. Nou ja, dat zijn wij natuurlijk!
Diezelfde avond rijden we naar Telkwa waar elke week aan de oever van de rivier artiesten optreden. Die avond staat een optreden van Backroads Home op het programma, een lokale band uit Smithers. We genieten van hun optreden. Meer informatie over de groep is te vinden op hun website.

Het weer blijft warm en droog. Dat biedt voordelen, want het meer voor de boerderij heeft inmiddels een goede zwemtemperatuur. Zaterdagmiddag vermaken we ons daarom op het strand dat in de loop van de jaren is uitgegroeid tot een prima ontspanningsplek voor de van der Meulens, hun familieleden en vrienden. Judy en Janita proberen de peddle boards uit. De populaire planken waarop je rechtop moet staan en peddelen lijken gemakkelijk te besturen, maar dat valt tegen. Ze brengen het er echter niet slecht vanaf en ook ik probeer even later om op zo’n plank rechtop te blijven staan. Het lukt ook nog. Eerst wat wiebelig, maar het duurt niet lang tot het gemakkelijker wordt. Op het kalme water van Round Lake valt dat ook wel mee.
Het meer is ook de verblijfplaats van enkele loons, een grote vogel die tot de duikers wordt gerekend. Als ze verstoord worden door mensen, adelaars of een blaffende hond richten ze zich op uit het water om op die manier indruk te maken.

Het warme droge weer kent ook nadelen. Overal in de provincie die 24 keer zo groot als Nederland is, zijn inmiddels bosbranden ontstaan. Sommige zijn hier niet ver vandaan. Soms zien we grote rookwolken aan de horizon en zaterdag komt er steeds meer rook te hangen. Het uitzicht wordt steeds slechter en de overkant van het meer is steeds slechter te zien, om van de verdere omgeving maar niet te te spreken.
Niet ver hiervandaan (hemelsbreed 105 km) ligt een groter meer, Francois Lake, en de bewoners in die buurt hebben inmiddels te horen gekregen dat ze op ‘alert’ staan, dwz dat ze elk moment kunnen moeten evacueren.
We hopen natuurlijk voor hen dat dat niet gebeurt en dat de branden binnenkort zullen doven. Veel zal daarbij afhangen van het weer.

By |2018-08-13T06:22:44+00:00augustus 13th, 2018|Canada, Canada 2018, Vakantie|2 Comments

About the Author:

2 Comments

1. Annelies 13 augustus 2018 at 22:28

Leuk om te lezen

2. Rigt 13 augustus 2018 at 09:14

Mooi verslag van jullie 1e week in Canada, nig heel veel plezier samen. Groetjes Rigt