About the Author: GvdM

Dinsdagmorgen verlieten we Lhasa omnaar onze volgende bestemming te reizen: Samye. In dereisbeschrijving stond dat een groot deel van deze reis over derivier Yarlung Zangbo, ook wel de heilige Bhramaputra genoemd, zougaan. Een veerboot zou ons in anderhalf uur

naar Samye brengen.Helaas is de veerdienst sinds 1 april van dit jaar niet meer actiefen dus moesten we een heel eind omrijden om er te komen.

Lhasa beschikt over een vliegveld voorzowel civiel als militair gebruik wat een op een uur rijden afstandvan de stad ligt. Bij dit vliegveld sloeg de bus links af en volgdenwe de zuidelijke over van de rivier. Na goed twee uur rijden sloegenwe linksaf en staken de rivier over waarna we via de noordelijke overweer naar onze bestemming reden. Daarbij moesten we een hoge bergpasvan 4800 meter

oversteken. De klim ging via talloze haarspeldbochtenen elke keer was het uitzicht weer mooier dan de vorige keer. Bij eenuitzichtpunt stopten we even om foto’s te maken. Ook hier weer lijnenvol gebedsvlaggen over de weg gespannen.

Samye is een klein dorpje dat vooralbekend is door een Boeddhistisch klooster dat in 779 is gesticht. Webesluiten het klooster niet te bezichtigen, maar wel een wandeling temaken over het terrein waar ook genoeg te zien is. Een oude man neemtons mee naar een tempeltje waar in een glazen vitrine een maquettevan het klooster staat. Hij doet het licht aan en nodigt ons uitfoto’s te nemen. Zelf wil hij niet op de foto.

Op het terrein staan diverse mooietempels en kloostergebouwen en ook hier wordt hard gewerkt om allegebouwen weer in oude luister te herstellen.

Na de wandeling op het kloosterterreinlopen we naar de andere kant van de stad om de Hepori heuvel tebeklimmen. Er zijn trappen aangelegd, maar een dorpeling verwijst onsnaar een geitenpaadje waardoor de heuvel ook is te beklimmen. Aan heteind vinden we de trappen waarna ik zelf nog even naar de top klim omvan het uitzicht te genieten. In het op de top gebouwde uitzichtpunthangt het ook weer vol met gebedsvlaggen.

We sluiten de dag af met een bezoek aanhet plaatselijk terras. In de warmte is een koel Lhasa biertjewelkom. Daarna gaan we met ons allen weer eten bij het naastgelegenrestaurant dat als enige van het dorp een Engelstalig menu heeft. Jewilt wel weten wat je eet tenslotte!

De volgende dag begint vroeg. Om 7 uurontbijten we al en om 8 uur vertrekken we. We zullen nog meer urendan gisteren in de bus doorbrengen. Allereerst moeten we weer drieuur rijden om terug te komen bij het vliegveld van Lhasa. Door hetstaken van de veerdienst moesten we die omweg maken om in Samye tekomen.

Vandaag rijden we naar Gyanze envolgens de planning komen we daar om een uur of vijf aan. We zulleneen paar hoge bergpassen passeren. Ondertussen passeren we eenheilige berg waarop een aantal tempels staat. Aan de kant van de wegzien we gelovigen die een kora rond de berg lopen: een wandeling vanmeer dan 10 uur! Ook passeren we enkele plaatsen waar soms eenbegrafenisritueel wordt gepleegd. Ik heb al verteld over

deluchtbegrafenis waarop het lichaam aan de gieren wordt gevoerd, hierbetreft het een waterbegrafenis waar het lichaam wordt afgezonken inde rivier. Het schijnt ook één van de redenen te zijn waarom deTibetanen geen vis eten!

Als eerste beginnen we aan debeklimming van de top van de Khamba-La die op 4794 meter ligt. ‘La’betekent pas. We stoppen eerst bij een uitzichtpunt waar je een mooioverzicht hebt over de gereden weg. Daarna rijden we naar de top.Daar heb je een schitterend uitzicht over Yamdrok Tso hebt, één vande heilige meren van Tibet dat de vorm heeft van de scharen van eenkreeft. Het meer staat bekend om zijn azuurblauwe kleur, maar hetweer werkt vandaag niet mee. Het is bewolkt en uiteraard heeft datgevolgen voor het uitzicht. Het wordt ook steeds kouder!

Later rijden we nog hoger. De pas overde Karo-La is nog hoger: 5045 meter. Rondom ons bergen met gletsjers,maar door de steeds toenemende bewolking zien we maar weinig van depracht om ons heen. Even later passeren we de beroemde gletsjers vande Nojin Gangzang, maar ook daar zien we weinig van door de laag

hangende bewolking. Als je stopt en foto’s wilt nemen moet je 50 yuanper persoon betalen. Wij willen niet stoppen, maar ‘politie agenten’die onze bus zien spannen snel een versperring over de weg waardooronze bus het parkeerterrein op moet rijden en daar tot stoppen wordtgedwongen. De heren eisen dat wij kaartjes kopen. Buiten sneeuwt het,de gletsjer is niet te zien, maar ook zonder dat denkt niemand vanons er aan kaartjes te kopen. Blijkbaar wordt dat de heren ookduidelijk want ze geven de bus vrij baan.

We komen weer lager en genieten tochnog van de mooi gekleurde bergen om ons heen. We stoppen nog even bijeen uitzichtpunt en ondanks de kou maken we nog wat foto’s.

Uiteindelijk bereiken we Gyanze dat op4000 meter hoogte ligt waar we onze intrek nemen in het Gyanze hotel.Dit is een Chinees-Tibetaans tweesterren hotel. Door het ontbrekenvan verwarming in de kamer ontbeert het waarschijnlijk de derde ster.

By Published On: 29 mei 20142s Reacties

max. UV-Index: 6

2 Comments

1. Janice 29 mei 2014 at 09:16 - Reply

Wat een prachtige foto’s! Ik kan niet wachten om ze groter te zien.
    Je schrijft niet meer over een zieke Janita. Hopelijk betekent dat dat ze zich helemaal beter voelt.
    Hebben jullie het wel warm kunnen houden in het hotel?

2. Frans 29 mei 2014 at 13:51 - Reply

Hoi geert en janita de luxe ontbreekt maar dat heeft wel wat woensdag hier fris had de hout kachel aan groeten frans ,eline, hendrik.