About the Author: GvdM

De afgelopen twee dagen hebben wedoorgebracht in Pingyao. Een historisch stadje waar veel toerisme is.Afgezien van de normale toeristische zaken zoals de velesouvenirverkopers is het een leuk stadje waar je lang kunt wandelendoor de verschillende straatjes met hun winkeltjes ensouvenirkraampjes.
‘s-Avonds nadat we aankwamen en mooiekamers hebben betrokken zijn we wezen eten bij één van de velerestaurantjes. Daarna hebben we nog wat rondgedwaald door destraatjes die wel wat aan een Kerstmarkt doen denken.

Op de eerste dag in Pingyao hebben wetwee excursies gemaakt naar bezienswaardigheden in de buurt. Om halfnegen vertrokken we met een klein busje naar het Zhang Bi, een oudkasteel. Het was een lange rit die ons na goed anderhalf uur in debergen deed belanden. Via een paar bergweggetjes bereikten wetenslotte het kasteel waar een gids ons zou rondleiden.

Eerst liet ze ons een tempel en watgebouwtjes zien, daarna daalden we af in de tunnels onder hetkasteel. Er ligt een netwerk van meer dan tien kilometer waarvan éénkilometer is gerestaureerd en begaanbaar. Ook het Zhang Bi heeft telijden gehad van de culturele revolutie. Zo is één van deheiligenbeelden compleet kapot geslagen. Toen de restauratie van hetkasteel startte ontdekte men een muur met een ruimte er achter. Mendacht dat die ruimte toegang tot de tunnels zou geven, maar menontdekte een Boeddha beeld waarvan de leeftijd niet is vast testellen, maar dat zeer oud moet zijn.

De tunnels gaan tot 25 meter diep onderhet kasteel. Door de restauratie zijn ze smaller geworden dan zeorigineel waren, maar ze zijn goed begaanbaar. De gids vertelderegelmatig bijzonderheden over het tunnelstelsel en het was dan ookeen plezierige excursie. Halverwege kwamen we buiten en hadden eenmooi uitzicht over de vallei. Daarna gingen we weer naar binnen enliepen het laatste stuk dat naar boven leidde en ons uit deed komenin het dorpje.

Ook daar was nog veel te zien. Er warenenkele oude tempels en ook de bewoners bleken vriendelijk. De gevelsvan de huizen en de toegangspoorten waren soms ook zeer bijzonder.

De tweede excursie ging naar hetShuanglin klooster vlakbij Pingyao. Dit Boeddhistische klooster uitde zesde eeuw staat bekend om de vele talrijke kleurrijke beelden. Debeelden zijn in de loop van de eeuwen wel overdekt door stof, maarworden nooit schoongemaakt. Dat heeft ook te maken met het feit datsommige kleurstoffen moeilijk of niet na te maken zijn.

Eenmaal terug in het hotel aten we waten gingen daarna met Ruud en Nina het stadje verder verkennen. Weslenterden door de belangrijkste winkelstraten en probeerden af entoe aangeboden souvenirs voor een goede prijs te kopen. Soms luktedat niet, soms wel. Na een paar uur keerden we terug naarhet hotel om in onze kamer wat bij te komen. De avond sloten we afmet een goede maaltijd in het hotel.

Op de tweede dag van ons verblijfmaakten we met ons vieren een wandeling over de stadsmuur. Pingyaowordt in zijn geheel omringd door een stevige muur. De toegangsprijsbedraagt normaal 120 yuan (14 euro), maar als 60+ hebben we opvertoon van ons paspoort gratis toegang! Een voordeeltje dat ookgeldt voor de vele musea in het stadje.

Op de muur heb je mooi uitzicht overhet oude stadje, een uitzicht wat ook telkens weer verandert. Je zietook de smalle straatjes, de huizen, de erfjes van de mensen. Kortom,het geeft je een prima uitzicht op het leven in het stadje. Webeginnen bij de zuidelijke poort en eindigen bij de noordelijkepoort, oplettende lezers weten dan dat de halve muur hebbenrondgewandeld.

We gaan wat eten bij een restaurantjeen besluiten daar nog een wandeling te maken naar het park wat buitende stadsmuur ligt. In het park zijn enkele oude mannen bezig metvliegeren, een populaire bezigheid in China. Een van hen is zeerenthousiast over onze belangstelling en nodigt ons uit om ookallemaal even het vliegeren te proberen. Hij wil ook wel een foto vanons maken met mijn camera, maar weet niet helemaal hoe hij deze moetbedienen. Hij drukt op wat knopjes en schakelt onbedoeld één van despeciale effecten van de camera in wat een nogal bijzondere fotooplevert.

We gaan weer terug naar het hotel omhet er nog wat van te nemen. Vanavond eten we gezamenlijk om halfzeven. Daarna verlaten we Pingyao. Vanavond nemen we de nachttreinnaar Xi’an waar we onder andere de beroemde terracotta beelden vankeizer Qin, de eerste keizer die heel China wist te verenigen. Detreinreis naar Xi’an zal naar verwachting elf uur duren.

By Published On: 16 mei 20142s Reacties

max. UV-Index: 5

2 Comments

1. Frans 16 mei 2014 at 22:16 - Reply

Hoi geert en janita jullie beleven hele leuke en mooie dingen een heel avontuur groeten frans en eline en hendrik.

2. Janice 21 mei 2014 at 21:05 - Reply

Is je leeftijd daar even een mooi voordeel!
    Dat jullie in die tunnels zijn geweest! Ik krijg het alleen al van de gedachte benauwd.