About the Author: GvdM

Zaterdagmorgen was het dan zover. De reis naar China, Tibet en Nepal ging beginnen. Jeffrey bracht ons naar het station van Heerenveen waar we de trein van half twaalf naar Schiphol zouden nemen. Op het perron maakte hij nog snel een foto van ons. We hadden besloten vroeg te vertrekken omdat we bij de vorige reis nogal wat vertraging hadden opgelopen. En dan zul je altijd zien: deze keer reed de trein precies op tijd ondanks werkzaamheden op het spoor waardoor de trein toch een alternatieve route moest nemen. We waren dus veel te vroeg op Schiphol!

Dat vonden ze ook bij de incheckbalie. Toch wilden ze onze instapkaarten wel vast klaar maken. Een set (die voor de vlucht naar Istanboel) hadden we thuis al uitgeprint, maar die voor het traject naar Peking werden bij de balie klaargemaakt. Daar werden ook de plaatsen veranderd, zaten we eerst achter elkaar, nu kwamen we naast elkaar te zitten. “Als u nu straks bij de ingang van de balie meldt dat u alleen uw koffers komt inchecken laten ze u even voorgaan”. We gingen koffie drinken en kwamen een uurtje later terug. Er stond een lange rij te wachten. Wij werden echter keurig bij de business checkin naar binnen gelaten en waren onze koffers dan ook snel kwijt. Een goede service!

Daarna werd het tijd om wat te eten. Het zou immers nog een paar uur duren tot we in het vliegtuig zaten en we konden wel wat gebruiken. Na door de controle te zijn gegaan vonden we een restaurant (McD) en aten wat. Langzaam slenterden we daarna in de richting van de gate waar we Ruud en Nina ontmoetten, een echtpaar uit Zaandam dat we een paar jaar geleden op onze reis door Zuid-India hadden ontmoet. Ook zij maken deze reis weer mee.

Het werd al snel duidelijk dat de vertrektijd van 18:15 uur niet werd gehaald. Het vliegtuig was nog niet eens aangekomen en dus moesten we wachten. We vertrokken met een vertraging van 45 minuten naar Istanboel waar we om half een die nacht moesten vertrekken naar Beijing. We hadden echter tijd genoeg in het schema en zaten dan ook niet in over het vervolg van onze reis. Dat bleek ook niet nodig, om elf uur landden we al op de luchthaven Ataturk.

Luchthaven Ataturk is een grote luchthaven, maar niet echt handig ingedeeld. Uitstappen gaat via een ‘ouderwetse’ vliegtuigtrap en daarna wordt je met een bus naar een verderop gelegen terminalgebouw gebracht. Daar wordt je weer het onderwerp van een veiligheids- en paspoortcontrole en dan kun je je weg vervolgen naar het volgende vliegtuig. Het is een heel eind lopen naar de gate en dan wordt je weer in een bus gestopt die je naar het vliegtuig brengt.

Het wordt een vliegreis van zo’n 8 uur en dan is een goede service aan boord wel van belang. Wel, Turkish Airlines zegt dat ze een goede service bieden en daar is geen woord teveel van gezegd. De ontvangst, maar zeker ook het verblijf aan boord is prettig. Geen kosten voor drankjes bij het eten, geen geleur met belastingvrije artikelen, dat is er allemaal niet bij. Als je wat nodig hebt vraag je het en krijg je het ook.

Ruim op tijd arriveren op het internationale vliegveld van Beijing en zoeken we onze weg naar de paspoortcontrole. Daarna zoeken we de plaats waar we onze bagage kunnen halen. Daarvoor moeten we hier de tram nemen. Nou ja, tram? Het is een automatisch treintje dat heen en weer rijdt tussen een aantal stations. Twee stations verder stappen wij uit en zoeken de juiste bagageband. Al na vijf minuten later hebben we onze tassen gevonden en zoeken de uitgang. Langs een haag van mensen (vooral gidsen die hun gasten zoeken) lopen we naar de uitgang. Ook onze reisbegeleidster Paula bevindt zich onder de wachtenden en het duurt niet lang voordat we haar en onze medereizigers hebben gevonden. Een busreis van een uur brengt ons naar het hotel waar we een half uurtje krijgen ons op te frissen voor we al een wandeling gaan maken naar het Plein van de Hemelse Vrede.

Volgens Paula is het een wandeling van een uur door, maar dat komt voornamelijk omdat we nieuw zijn in Beijing en natuurlijk vaak stil blijven staan om ergens naar te kijken. We wandelen door een hutong (een klassieke Chinese volksbuurt) waar veel bedrijvigheid. De kleine straatjes maken plaats voor bredere verkeersaders als we in de buurt van het plein komen. Helaas blijken we te laat te zijn, het plein is gesloten en vanaf een afstandje volgen we de ceremonie voor het toegangsgebouw van de Verboden Stad. Die laatste attractie moet natuurlijk nog bezocht worden, maar plannen om dat morgen te doen gaan niet door omdat de Verboden Stad tegenwoordig op maandag is gesloten. Verboden dus!

We wandelen terug en gaan in een restaurantje vlakbij het hotel nog wat eten met de hele groep. We krijgen diverse gerechten voorgeschoteld en besluiten deze eerste in China dus op een prettige manier. Morgen maken we een fietstocht door de hutongs achter de Verboden Stad. Ongetwijfeld krijgen we ook dan weer veel te zien.