About the Author: GvdM

We hadden een trein later kunnen pakken, maar in Nederland weet je het maar nooit met de trein toch? We hadden dan maar een kwartiertje gehad om over te stappen en dan wil je geen vertraging hebben. De reis ging echter voorspoedig en in Arnhem hadden we dan ook volop tijd om over te stappen.

De internationale ICE treinen bestaan uit een aantal rijtuigen waarvan de volgorde op een bord op het perron worden aangegeven. Wij hadden gereserveerde plaatsen in rijtuig 32 en volgens het bord kwam dat rijtuig achter op het perron te staan. Ruim op tijd zeulden wij onze bagage daarheen. Een paar minuten voor aankomst van de trein werd omgeroepen dat de volgorde was omgekeerd en dus moesten we onze bagage weer naar de andere kant van het perron zeulen. Och, een klein minpuntje, moet kunnen toch? Of was het misschien de voorbode van wat ging komen?

We vertrokken mooi op tijd uit Arnhem, de reis naar de luchthaven van Frankfort waar we moesten overstappen zou drie uur duren en er leek geen vuiltje aan de lucht. En toen stopten we in Emmerich, vlak over de grens.
Opeens werd er omgeroepen dat er een probleempje was en dat we voorlopig niet verder konden. Na een kwartiertje gloorde er hoop: “er is ein spur beschikbaar en wir mussen nog warten op de treinen uit de andere richtung” klonk het in gebroken Nederlands uit de speakers.
Misschien konden we onze trein in Frankfort nog halen!

Het bleek ijdele hoop. Nog wat later werd duidelijk dat de problemen ernstiger waren en dat er misschien wel bussen zouden worden ingezet om ons naar Duisburg te brengen waar we dan weer op de trein konden stappen. Maar ook dat ging niet door.
Niet veel later kwam de mededeling dat de trein terugging naar Arnhem en via een andere route via Nederland en Duitsland zou worden omgeleid naar Frankfort. Ook werd met de nodige verontschuldigingen aangekondigd dat de vertraging groot zou zijn, maar dat we nog wel onze eindbestemming zouden kunnen bereiken. De jubelstemming in de trein nam ongekende vormen aan! In Arnhem konden passagiers die meer wilden doorreizen, uitstappen om hun tickets naar een andere dag te laten omzetten, maar wij gaan naar Passau en daar hopen we vandaag nog aan te komen!

Na Arnhem reden we door naar Den Bosch, Eindhoven en Venlo waar we het land weer verlieten en koers zetten naar Keulen. In die plaats zouden we moeten overstappen op de trein naar Frankfort. We naderden Keulen en wilden onze bagage al pakken, maar toen werden we verrast door de mededeling dat de Duitse verkeersleiding had besloten dat de trein door ging naar Frankfort zodat we weer rustig konden gaan zitten.

Het traject van Keulen naar Frankfort is het snelste stuk van de reis. Nadat de trein nog even stopt bij Siegburg/Bonn gaat het gas er op. We halen een snelheid van bijna 300 km/uur en de omgeving flitst voorbij. Binnen drie kwartier bereiken we Frankfort waar we bijna drie kwartier moeten wachten op onze trein naar Passau.
Onze reserveringen zijn natuurlijk niet geldig en op het station melden we ons bij de Reise Centrale. De dame aan het loket kan maar twee plaatsen voor ons reserveren, maar ze voegt er meteen aan toe dat de trein waarschijnlijk niet vol is en dat we moeten letten op de aanwijzingen boven de stoelen. Als het lampje niet brandt is de stoel vrij.
Het klopt: we vinden een paar mooie vrije plaatsen en verspreid over één rijtuig leggen we de reis naar Passau in ongeveer vier uur af. Het is half negen als we arriveren, vier uur na de geplande aankomsttijd.

Twee taxi’s om ons naar het hotel te brengen zijn snel gevonden. De chauffeurs hebben er zin in. Die van ons rijdt voorop en schijnt zich niets aan te trekken van de snelheid in de bebouwde kom die toch ook in Duitsland geldt. Met een noodgang rijden we naar het hotel terwijl hij ondertussen vertelt ook last te hebben gehad van de overstromingen van vorige week. Voor slechts een tientje bereiken we het hotel.

Bij het inchecken ontvangen we veel informatie, veel formulieren om nog in te vullen en labels voor de bagage. Genoeg te doen en dan slapen: morgen staat de eerste etappe van 66 kilometer op het programma!

By Published On: 12 juni 20130 Reacties

Leave A Comment