About the Author: GvdM

De reis ging voorspoedig. We waren al tot Hilversum gekomen met de trein en Schiphol was nog maar twee stations verder. Toen werd opeens omgeroepen dat de trein niet verder zou gaan wegens een nog onbekende storing. Hoe lang het ging duren was nog niet bekend, maar reizigers voor Schiphol werd wel vast aangeraden om maar via Utrecht naar de luchthaven te reizen.

Tussen veel andere morrende passagiers begaven wij ons dan ook maar met onze bagage naar het andere perron om de trein naar Utrecht op te zoeken. De trein zat al aardig vol, dus we bleven maar met onze koffers in het halletje staan. De trein vertrok pas over een half uur, dus het werd voller en voller en we hadden dus tijd genoeg om met elkaar en tegen elkaar ons beklag te doen over het oponthoud. Het bleek ook dus nog eens dat de sneltrein naar Utrecht nu een stoptrein werd, dus er was genoeg stof voor het beklag. Eenmaal in Utrecht aangekomen weer verder zeulen naar een ander perron waar de trein naar Amsterdam Airport gereed stond.

Met een dik uur vertraging kwamen we aan, maar we hadden nog ruim drie uur voor het vliegtuig vertrok, dus het leed van de vertraging was snel geleden. We checkten ons in bij de balie en voor we het wisten konden we ons melden bij de paspoortcontrole bij de douane. Hier werden we geconfronteerd met een situatie die doet denken aan de spitsstrook problematiek op de Nederlandse snelwegen. Ook bij een groene pijl gaat niemand hier blijkbaar op rijden.
Op de luchthaven heb je nu voor EU-inwoners doe het zelf paspoortcontrole. Hoewel er een rij stond voor de handmatige controle maakte niemand gebruik van de doe het zelf poortjes. Wij dachten ook dat het systeem niet werkte, dus we gingen ook maar in de rij staan. Een medewerker maakte ons echter attent op de mogelijkheid zelf het werk te doen en dus vervoegden wij ons bij de poortjes waar je je paspoort moet scannen en een camera een opname van je gezicht maakt om dat te vergelijken met de pasfoto in je paspoort. Het werkte prima, het poortje zwaaide open en dus mochten we gaan.

Er was nog ruim tijd voor een kop koffie en een broodje voordat we ons moesten melden bij de gate en dus zochten we een gelegenheid. Daarna liepen we naar de gate en sloten ons daar aan bij de rij wachtenden. Daar weer de gebruikelijke controle van de handbagage en je zelf. Zelf mag je plaats nemen in een grote scanner ?zet uw voeten even op de markeringen en hou je handen omhoog?. Je wordt gescand om te zien of je ook ongeoorloofde zaken op je lichaam draagt.
We zaten snel in het vliegtuig en precies op tijd vertrokken we naar Canada, een reis die meer dan negen uur zou gaan duren.
Negen uur is een hele zit, je bent dan ook blij als het vliegtuig eindelijk in Vancouver landt. We waren ??n minuut later dan het vliegschema aangaf, en ook het afhalen van bagage en afhandelen van de douane perikelen ging snel dus ruim op tijd konden we op zoek gaan naar de Skytrain die ons naar Burnaby moest brengen, waar we een hotel hadden gereserveerd. Natuurlijk niet nadat we eerst bij Starbucks een koffie hadden gedronken.
Het Skytrain station was snel gevonden en ook het kopen van kaartjes in de automaat op het station was geen probleem. De Skytrain is een geautomatiseerd treinsysteem (dus geen chauffeur, machinist etc.) dat in 1986 is aangelegd t.b.v. de World Expo en later is uitbreid met twee extra lijnen. We moesten twee maal overstappen, maar ook dat was door de duidelijk bewijzering geen probleem. Na een klein uurtje arriveerden we op het vlakbij het hotel gelegen station van Holdom en na een paar minuten wandelen waren we ook bij het hotel. Het duurde niet lang voordat we besloten dat de nacht lang genoeg had geduurd en we ons bed opzochten.

E?n van de voordelen van de Skytrain is dat je op een snelle en prettige manier naar downtown Vancouver kunt reizen. De treintjes vertrekken om de vier of vijf minuten zodat je nooit lang op je aansluiting hoeft te wachten als je moet overstappen. Bovendien is het goedkoop: we kochten de volgende dag elk een daypass voor slechts 9 dollar en mochten daarmee de hele dag reizen.
Vanaf Holdom station kun je rechtstreeks terug naar het centrum van Vancouver, maar wij besloten om de andere kant op te reizen, een trein die ook naar het centrum gaat maar dan via een lange omweg. Zo krijg je op een snelle manier een groot gedeelte te zien van het hele traject van de Skytrain. Onderweg stapten we nog uit op de halte Metrotown, helemaal aan de andere kant van Burnaby. Daar heb je enkele grote winkelcentra waaronder Crystal. Hoewel het al tien uur was, leek het wel uitgestorven. De meeste winkels gaan namelijk pas om 11 uur open. In Crystal is echter ook een grote Chinese markt en daar was al veel bedrijvigheid.

Na een uurtje reisden we weer verder naar het centrum en we stapten uit op station Granville, ??n van de ondergrondse stations. Daar heb je ook een groot winkelcentrum en via een lange roltrap bereik je de uitgang die je in de drukke straten van Vancouver brengt. We liepen door de straten en kwamen tenslotte uit in Coal Harbour. Dit is de vroegere kolenhaven, maar is nu omgetoverd in een woon en recreatiegebied. We wandelden langs de promenade en passeerden het ?vliegveld? voor watervliegtuigen dat in Coal Harbour ligt. Hier vandaan vertrekken vele vluchten naar waterige bestemmingen.

Via Canadaplace, een expositiecentrum dat destijds als publiekstrekker voor de Expo is gebouwd, bereikten we Gastown, ??n van de oudste gebieden van de stad. Hier vind je veel toeristen en souvenirwinkels, maar ook de beroemde steamclock.
Er zijn veel winkels te vinden in Vancouver, maar voor een goede boekwinkel moet je lang zoeken. We vonden tenslotte ??n aan Robson Street, d? winkelstraat van Vancouver. Inmiddels begon het te regenen en we besloten het maar voor gezien te houden. Vlakbij Robson Street ligt de Skytrain halte in Burrard Street en na ??n keer overstappen bereikten we Holdom.

By Published On: 29 juni 20120 Reacties

Weer Telkwa

20 oktober 2020, 03:01
Intermittent clouds
Intermittent clouds
-3°C
real feel: -6°C
current pressure: 1020 mb
humidity: 100%
wind speed: 2 m/s S
wind gusts: 2 m/s
UV-Index: 0
sunrise: 08:09
sunset: 18:19
Forecast 21 oktober 2020
day
Partly sunny with flurries
Partly sunny with flurries
3°C
wind speed: 1 m/s NNE
wind gusts: 1 m/s
max. UV-Index: 1
night
Flurries
Flurries
-6°C
wind speed: 1 m/s SE
wind gusts: 2 m/s
max. UV-Index: 1
 

Canada

Leave A Comment