About the Author: GvdM

Maandagochtend werden we door Sherryl O?Dowd van O?Connors naar Camp gebracht. Ze zette ons daar af bij de bushalte, vlakbij Finglas House waar we onze reis begonnen. Daarmee hadden we de cirkel voltooid. Het duurde niet zolang tot de bus kwam en gelukkig hadden we van de buien geen last meer, het bleef droog, het zonnetje kwam regelmatig tevoorschijn.

Het was een rit van ongeveer een half uurtje naar Tralee en de aansluiting naar Cork stond al binnen een kwartiertje klaar. Onderweg moest de bus nog een fikse stortbui incasseren, maar na een rit van ongeveer twee uur kwamen we aan in de stad in Zuid-Ierland. Onze eindbestemming was het stadje Cobh, een havenstadje op ongeveer twintig kilometer van Cork. Er reed geen bus naar Cobh, alleen een trein, zo vertelden ze bij de informatiebalie op het busstation. Het treinstation was op ongeveer tien minuten lopen: ?Go over the bridge and take the second right?. Met die aanwijzingen kwamen we inderdaad snel op het station. Net als in Nederland verwachten ze dat je je kaartjes koopt bij een automaat. Dat probeerden we dan maar en inderdaad stonden we later klaar met kaartjes om het perron op te gaan. Volgens de borden moesten de kaartjes eerst worden gecontroleerd voordat je het perron op mocht, maar andere mensen bleken daar geen boodschap aan te hebben, dus we pasten ons maar aan aan de lokale gebruiken.

Het was een treinreis van ongeveer een half uur naar het eindstation Cobh. Judy had met de eigenaar van Amberleigh House, ons laatste B&B afgesproken dat we hem zouden sms?en en dat hij ons van het station zou halen. Het duurde niet lang voordat hij voor kwam rijden. Omdat we niet allemaal in de auto pasten nam hij eerst de dames mee en haalde ons later op.

Michael bleek een goede gastheer, hij vertelde van alles over het in 1838 gebouwde huis waarin zijn B&B was gevestigd en over Cobh (Queenstown) en beloofde ons ?s-avonds nog een video te laten zien over de plaats en het tegenover de stad gelegen Spike eiland. Hij stelde ook voor om een taxi voor ons te regelen zodat we dinsdag nog tijd genoeg zouden hebben om Cobh te bekijken en onze tijd niet hoefden te verspillen aan trein- en busreizen.

We gingen de stad nog even in en brachten een bezoek aan het Cobh Heritage center. In de negentiende eeuw speelde Queenstown zoals de stad toen heette een grote rol in de emigratie van Ieren naar andere werelddelen zoals Australi?, Amerika en Canada. Naar schatting vertrokken 90% van alle ge?migreerde Ieren vanuit Queenstown. In Ierland heerste in die tijd een grote hongersnood en veel mensen hoopten ver weg in een nieuwe land een betere toekomst voor hun familie op te kunnen bouwen. Ook werden vanuit deze stad gevangenen (ook politieke) naar Australi? gedeporteerd. Berucht waren de zgn. ?coffin schepen?, schepen die niet zeewaardig waren en dan ook maar al te vaak niet aankwamen op hun bestemming.

Queenstown is ook de laatste haven die is aangedaan door de Titanic, het ?onzinkbare? schip dat op haar eerste reis op een ijsberg liep en zonk. In Queenstown gingen de laatste 123 reizigers aan boord, terwijl zeven gelukkigen van boord gingen. Na het indrukwekkende bezoek aan dit museum liepen we een rondje om de grote kathedraal die boven het stadje uitsteekt. Eten deden we in een restaurant (Gilbert?s) dat ons was aanbevolen door onze gastheer.
De beloofde video over Spike eiland en de hoogtepunten van Cobh kregen we daarna te zien, terwijl onze gastheer ook nog honderduit vertelde over zijn woonplaats.

Dinsdagochtend genoten we van een goed ontbijt dat door Michael werd klaargemaakt. Omdat zijn vrouw een paar dagen weg was stond onze gastheer er helemaal alleen voor. En het moet gezegd: hij bracht het er uitstekend vanaf.

Na het ontbijt was het tijd om de stad nogmaals te gaan verkennen. We begonnen met een bezichtiging van de kathedraal die in de negentiende eeuw werd gebouwd op de plaats van de oude kerk. Daarna wandelden we nog wat door het stadje en kwamen nog diverse herinneringen aan het woelige verleden en de Titanic tegen. Ook aan de Lusitania, een ander groot schip wat aan het begin van de twintigste eeuw veel reizen maakte over de Atlantische oceaan is in Cobh een monument gewijd. Het schip werd in 1915 door een Duitse U-boot getorpedeerd waarbij meer dan 1100 passagiers omkwamen. Vanuit Cobh werd een reddingsactie opgezet en de overlevenden werden door de inwoners van Cobh opgevangen.

Ondertussen had onze gastheer een taxi geregeld om ons naar het vliegveld te brengen. De wagen kwam ruim een kwartier te vroeg, maar de taxichauffeur had geen haast. We dronken eerst nog een kop koffie met Michael en chauffeur John en namen toen afscheid van onze gastheer.
John reed ons eerst nog langs de begraafplaats om de massagraven van de slachtoffers van de Lusitania te laten zien. Hij vertelde ook van honderduit over de omgeving van Cobh en Cork en zette ons na een half uurtje op het vliegveld af.

Precies op tijd ging onze vlucht naar huis en na aankomst stonden we binnen een half uurtje al op het station van Schiphol waar we ondanks problemen met de betaalautomaten nog de trein naar Heerenveen konden halen.

By Published On: 1 juni 20110 Reacties

Dingle

28 oktober 2020, 20:57
Cloudy
Cloudy
6°C
real feel: -1°C
current pressure: 1000 mb
humidity: 93%
wind speed: 9 m/s WSW
wind gusts: 14 m/s
UV-Index: 0
sunrise: 07:30
sunset: 17:19
Forecast 29 oktober 2020
day
Rain
Rain
13°C
wind speed: 10 m/s SW
wind gusts: 13 m/s
max. UV-Index: 1
night
Showers
Showers
7°C
wind speed: 4 m/s SW
wind gusts: 10 m/s
max. UV-Index: 1
 

Leave A Comment