About the Author: GvdM

Met een kleine vertraging kwamen we donderdagochtend in Vancouver aan. Het was een probleemloze vlucht en we waren ook al snel door de douane. Toen begon het wachten. Pas om kwart voor vijf ging de vlucht naar Smithers en we moesten dus de hele middag zien door te komen.
Na eerst een bak koffie bij Tim Horton gingen we eerst maar eens kijken waar we moesten zijn om in te checken voor de volgende vlucht. Daarvoor moesten we naar de South terminal. Een halfuurdienst met een shuttle bus brengt je gratis naar dat gedeelte van het vliegveld waar vandaan kleinere binnenlandse vluchten vertrekken, maar ook helikopters en watervliegtuigen.

Het inchecken ging probleemloos en na twee uur wachten konden we eindelijk aan boord van de Haviland DHC8. Het vliegtuig was ongeveer voor de helft bezet en de vriendelijke stewardess zorgde dat niemand iets te kort kwam. Het eerste gedeelte van de vlucht ging over met sneeuw bedekte bergen.

Dat brand niet alleen problemen veroorzaakt in Rusland, maar ook hier bleek later. De lucht kleurde bruin door de rook van grote branden waarvan we er later ook een paar van dichtbij zagen. Grote rookkolommen stegen op uit de bossen onder ons.

Na ongeveer anderhalf uur vliegen werd de landing ingezet, we vlogen langs Round Lake en vanuit de lucht was ook de boerderij goed te zien. Op het vliegveld in Smithers stond al een welkomstcomit? klaar. Gary, Dianne, dochter Monique met haar enkele weken oude dochter Alyssa en Judy stonden ons op te wachten. We reden rechtstreeks met Judy naar Round Lake waar Cor en de hele familie Dijkstra die vorige week al naar Canada waren vertrokken ons opwachtten. Het was toen tegen negenen en we waren al iets meer dan 24 uur onderweg. Het duurde dan ook niet lang voordat we het bed opzochten.

Al vroeg waren we wakker en na nog een tijdje woelen en draaien gingen we er toch maar uit. Je hebt nu eenmaal jet-lag of niet!

Na het ontbijt ontstond het plan om een wandeling te maken naar Malkov, een heuvel buiten Smithers met een goed uitzicht op de omgeving, ook Athe, Klaziena en de Silke en Renske gingen mee. Het was een prima tocht naar de top van de heuvel waar ook een zendmast staat. Het uitzicht op Hudson Bay gletsjer was prima en duidelijk is te zien dat ook deze nog steeds veel heeft te lijden van de wereldwijde opwarming. Als je foto?s van nu vergelijkt met die van twintig of dertig jaar terug is duidelijk te zien dat de gletsjer in die jaren veel kleiner is geworden.
Ook de invloed van de branden in de omgeving was vandaag duidelijk te zien. Het zicht op sommige bergen in de omgeving is niet helemaal optimaal, een brede band van smog ligt over de horizon,

Vanavond zijn we met de hele familie Dijkstra naar Hazelton gereden waar de dansgroep van de K’san haar laatste voorstelling van het seizoen gaf. Opvallend was het grote aantal kinderen dat deel uitmaakte van de groep. Ook hier is blijkbaar verjonging noodzakelijk.